Custom Bike Show nummer 43 !
Någon har lite elakt sagt att ”det är bara gamla gubbar som åker chopper”, och kanske finns det en aning sanning i det uttrycket för det var en hel del välmeriterade hojbyggare som ställde upp i årets utställning och några hade säkert passerat de 50. Likväl var klassen för HD-chopper den klass som drog flest deltagare med 60 tävlande. Men åldersspridningen var stor och deltagarna var inte bara från Sverige utan det var startande från Norge, Finland, Danmark, Baltikum och Tyskland. Vann gjorde Sami Järvelä från Scrap Mc, Rauma i Finland.
Till de unga entusiasterna hör Björn Henning Larsson från Oslo. På fredag eftermiddag kl 13 skruvade han fast sista skruven på sin nybyggda HD-chopper. Strax därefter startade han resan mot Norrtälje och kom fram på natten till lördagen. På lördag morgon återstod lite små justeringar innan han kunde köra in på utställningen, det blev inget pris i år – vi hoppas att han gör ett nytt försök nästa år.
Caferacer är innetrenden bland många mcbyggare och ska man vara riktigt inne ska man åka BMW. Och visst var det så att det fanns många BMW-byggen ibland de 30-talet utställare i klassen. Men det var faktiskt ingen av dessa som till slut hamnade på pallen, vann gjorde i stället Jakko Mäkelä från Nousiainen, Finland med en NSU, en udda motor i dag men vanlig för 50 år sedan. (NSU upphörde som motorcykelmärke 1964) Andra och tredje plats gick till Sverige genom Dan Andersson från Borlänge med en Trition (en korsning mellan Triump och Norton) och Johan Syrén från Sundbyberg med en Triumph Truxton.
Man kan uppfinna ett alldeles eget motorcykelmärke och återvända 100 år tillbaka i tiden, bygga en motorcykel och vinna på Custom Bike Show. Det var precis vad Petri Ruusunen från Åbo i Finland gjorde, han kom på sin Velacimoteur (kan möjligen översättas till ”detta är en motorcykel”). Vad det egentligen var för motor i fordonet är okänt, men det 1910-tals antika utseendet var omisskännligt stilrent. Må hända tyckte någon av de andra originalrenoverarna att det var orättvist att en motorcykel som aldrig har funnits kunde vinna, men samtidigt är ett gott bevis på att kreativiteten är hög!
David Burman från Arjeplog var annars den som drog mest blickar till sig med att köra snöskoter på kanalen som mynnar ut i Norrtälje hamn. Snöskoter körs ju normalt mest på snö, en mer fast form av vatten, men på årets Custom Bike Show gjorde David två försök att upprepa sitt världsunika snöskotertrick. Det går ut på att köra med full fart på vatten, upp på en ramp och göra ett hopp med en perfekt backflip och sedan köra vidare mot land. Det lyckades inte vid någon av dagens två försök, utan vid båda tillfällena slutade det under vatten. Publiken gillade hans våghalsiga försök och han fick stor publik och gott om applåder.
Bättre gick det för de övriga våghalsarna som uppträdde. Jimmy Olsson med sina trialtrick som slutade med en scenuppvisning där han hoppade med motorcykel över bandets trummis till publikens stora förtjusning. Johan och Camilla Tildemyr utförde ett nästan 100-årigt varitetrick genom att köra en 60 år gammal motorcykel kors och tvärs inuti en stålbur från början av 1920-talet.
230 utställare i åtta olika klasser. Toppväder och 9000 åskådare gjorde tillsammans en stor folkfest i Norrtälje.
Med
detta önskar vi er åter igen varmt välkomna nästa år och hoppas att ni trots allt haft en trevlig
helg tillsammans med oss i Twin Club MC!
Twin Club MC Norrtelje |