Custom Bike  Show nummer 43 ! 
                                  Någon har  lite elakt sagt att ”det är bara gamla gubbar som åker  chopper”, och kanske  finns det en aning sanning i det uttrycket för det var en hel del välmeriterade  hojbyggare som ställde upp i årets utställning och några hade säkert passerat  de 50. Likväl var klassen för HD-chopper den klass som drog flest deltagare med  60 tävlande. Men åldersspridningen var stor och deltagarna var inte bara från  Sverige utan det var startande från Norge, Finland, Danmark, Baltikum och  Tyskland. Vann gjorde Sami Järvelä från Scrap Mc, Rauma i Finland. 
                                  Till de unga  entusiasterna hör Björn Henning Larsson från Oslo. På fredag eftermiddag kl 13  skruvade han fast sista skruven på sin nybyggda HD-chopper. Strax därefter  startade han resan mot Norrtälje och kom fram på natten till lördagen. På  lördag morgon återstod lite små justeringar innan han kunde köra in på  utställningen, det blev inget pris i år – vi hoppas att han gör ett nytt försök  nästa år. 
                   
                Caferacer är innetrenden bland många mcbyggare och ska  man  vara riktigt inne ska man åka BMW. Och visst var det så att det fanns många  BMW-byggen ibland de 30-talet utställare i klassen. Men det var faktiskt ingen  av dessa som till slut hamnade på pallen, vann gjorde i stället Jakko Mäkelä  från Nousiainen, Finland med en NSU, en udda motor i dag men vanlig för 50 år  sedan.  (NSU upphörde som motorcykelmärke  1964) Andra och tredje plats gick till Sverige genom Dan Andersson  från Borlänge med en Trition (en korsning  mellan Triump och Norton) och Johan Syrén från Sundbyberg med en  Triumph Truxton.  
                   
                Man kan uppfinna ett alldeles eget motorcykelmärke och  återvända 100 år tillbaka i tiden, bygga en motorcykel och vinna på Custom Bike  Show. Det var precis vad Petri Ruusunen från Åbo i Finland gjorde, han kom på  sin Velacimoteur (kan möjligen översättas till ”detta är en motorcykel”). Vad  det egentligen var för motor i fordonet är okänt, men det 1910-tals antika  utseendet var omisskännligt stilrent. Må hända tyckte någon av de andra  originalrenoverarna att det var orättvist att en motorcykel som aldrig har funnits  kunde vinna, men samtidigt är ett gott bevis på att kreativiteten är hög! 
                   
                David Burman från Arjeplog var annars den som drog mest   blickar till sig med att köra snöskoter på kanalen som mynnar ut i Norrtälje  hamn. Snöskoter körs ju  normalt mest på snö, en mer fast form av vatten, men på årets Custom Bike Show  gjorde David två försök att upprepa sitt världsunika snöskotertrick. Det går ut  på att köra med full fart på vatten, upp på en ramp och göra ett hopp med en  perfekt backflip och sedan köra vidare mot land. Det lyckades inte vid någon av  dagens två försök, utan vid båda tillfällena slutade det under vatten. Publiken  gillade hans våghalsiga försök och han fick stor publik och gott om applåder. 
Bättre gick det för de övriga våghalsarna som  uppträdde.  Jimmy Olsson med sina trialtrick som slutade med en scenuppvisning  där han hoppade med motorcykel över bandets trummis till publikens stora  förtjusning. Johan och Camilla Tildemyr utförde ett nästan 100-årigt  varitetrick genom att köra en 60 år gammal motorcykel kors och tvärs inuti en  stålbur från början av 1920-talet.
                230 utställare i åtta olika klasser. Toppväder och  9000 åskådare gjorde tillsammans en stor folkfest i Norrtälje. 
                Med 
                  detta önskar vi er åter igen varmt välkomna nästa år och hoppas att ni trots allt haft en trevlig 
                  helg tillsammans med oss i Twin Club MC! 
                   
                Twin Club   MC Norrtelje  |