HemBesökareUtställareBikersTidigare UtställningarKontaktEnglish
Previous Year

2017 ...
2016 ...

2015 ...
2014 ...

2013 ...

2012 ...

2011 ...
2010 ...
2009 ...
2008 ...

2007 ...

2006 ...

2005 ...
2004 ...
2003 ...
2002
2001
2000
1999
19 ...
1978 ...
1977 ...
1976
1975 ...
1974
1973 ...
1972 ...
1971

Poster

Emmas story
Anette Grinde story
Minna's story
Robert Collin story
Leif Andreasson story
John Lillegård story ...
Bengt Aronsson story ...
Custom Bike Show 2:a Juni, 2018!

Att åka motorcykel till Norrtälje första lördagen i juni är en lång och väl etablerad tradition för alla motorcykel intresserade. För många är det årets första utflykt eller längre resa. Så också i år och dessutom i ett fantastiskt väder kom över 5500 motorcyklar till Norrtälje. Alla dessa tillsammans med övriga besökare blev tillsammans över 10 000 personer som trivdes i Societetsparken.
1
Det var motorcyklister från alla länder i Europa, längst resa hade antagligen Giordano Sforazzini som kom från Rom för att visa upp ett bygge som kanske inte var en motorcykel i ordets bemärkelse men väl ett spektakulärt fordon.

240 motorcyklar deltog i årets tävling som innehöll klasserna HD-Chopper, Chopper, Custom, Racer, Klassiker, Modified standard, Bästa lack och Publikens röst. Även i år var Custom Bike Show skandinavisk kvalificeringstävling till hojbygge i Köln i höst. I år liksom tidigare år var det en jury som utsåg deltagarna till VM.

Flest tävlande var det även i år i klassen HD-Chopper med strax under 70 motorcyklar. Här vann Claes Wärefors från Strängnäs, som är en respekterad hojbyggare som även tidigare år vunnit priser på Custom Bike Show. Claes vann också ett av juryns priser och fick en biljett till VM i höst. Andra och tredje pris gick till Finland genom Janne Antttila från Pythänskoski och Rezi från Oulu.

I Chopperklassen välkomnar vi fler tävlande, vi har plats för fler! Antalet utställare har ökat och i år var det fler som ställde ut än i fjol. Vann gjorde Ismo Keski-korpi från Vehria i Finland med en läckert ombyggd Suzuki. Tvåa kom Janne Andersson från Åkersberga och trea, Lasse Gidbo, medlem här i Twin Club Mc. 

Näst största klass i år var Custom med dryga 50 deltagare, här vann Anders Lundgren & Lasse Sundberg med den numera välkända Indian Super Scout, en motorcykel som vunnit priser i del flesta utställningar där den funnits med, så nu kan herrarna även lägga till en vinst på Custom Bike Show på meritlistan. Indianen blev också en av juryns favoriter och kvalificerade sig till VM i hojbygge i Köln i början på oktober. 2

Gerhard Remmert från BikeFarm i Melle, Tyskland kom till Norrtälje med två motorcyklar, 2 olika Harleys och ställe ut i dem i två olika klasser, Custom och Racer, med gott resultat, han fick med sig tredje priser hem i bägge klasserna!

Racerklassen vanns av en annan kändis bland hojbyggare, Pål Steenersen, från Rulperts Hog i Norge, han har vunnit på Custom Bike Show tidigare, 2016 kom han två i Modified Harley.

Även i klassikerklassen var det en kändis som vann. Petri Ruusunen. Petri är en väl renommerad finsk konstnär och silversmed med flera tidigare hojbyggen. I år kom han tillbaka med en uppdaterad version av sin Velacimoteur (kan möjligen översättas till ”detta är en motorcykel”). Vad det egentligen var för motor i fordonet är okänt, men det 1910-tals antika utseendet mixat med lite steampunk gick hem hos både publik och jury. Petri fick juryns första pris och den tredje biljetten till VM i hojbygge.3

Klassikerklassens andra pris tog Sture Torngren med sin Henderson replika, där han utgått från en motor från 1924 och skapat resten på egen hand tillsammans med några marknadsfynd. Sture är en av de som under många år jobbat hårt för att vi i Sverige ska kunna bygga våra egna fordon, så väl bilar som motorcyklar, Sture är också initiativtagare och grundare till SFRO.

I årets nya klass Modified Standard vann Marko Antila från Seinäjoki i Finland med en Harley Davidson Panhead från 1956. Glada tvåor var Strul MMC från Enköping som kom till Norrtälje med sitt klubb-bygge, en trivsamt ombyggd Maicomobil från 50-talet. Ännu gladare blev de, när de fick dagens sista pris – Publikens pris, dagen kanske mest prestigefyllda utmärkelse! Priset för bästa lack gick till Ari Koski-Karja med en Panhead-55 med en 70-tals inspirerad lack med massor av flake.

Något pris blev det inte för Giordano Sforazzini från Rom, men i år, på tredje försöket kunde han få färdigt sitt bygge till Custom Bike Show. Det vidunderliga bygget, döpt till Biga Valerio, är en motorcykelmotoriserad version av en antik romersk stridsvagn. Väl på plats i Societetsparken blev han dagens publikmagnet!

Med detta önskar vi er åter igen varmt välkomna nästa år och hoppas att ni haft en trevlig helg tillsammans med oss i Twin Club MC!

Twin Club MC Norrtelje

 
Gallery

Bilder från årets Custom Bike Show ...

Vinnarna ...
WCCBB ...
Utställnningen ...
Festen ...
Konst ...
Musik ...
 
 
Media
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YouTube
Custom Bike Show
© 1969-2019 Copyright Twin Club Mc Norrtelje